lördag 22 mars 2008

NEWROZ Kurdernas NYÅR firas överallt!

Jag blir glad och varm i hjärtat över att se mitt kurdiska folk fira vårt nyår med sådan entusiasm och intensitet.

Jag blir än mer glad och lycklig när kurdiska politiker och ledare står framför sitt folk och på sitt förbjudna kurdiska språk prata om fred och frihet och ingjuter hopp om en bättre framtid för alla kurder fastän jakt och attackplan viner över folkmassans huvuden.

Jag blir ledsen och kall i sinnet över att se turkisk polis och militär urskillningslöst misshandla och förhindra mitt folk att få fira vårt nyår.

Jag blir än mer ledsen och gråtfärdig när jag ser bilder på livlösa kurder dränkta i blod, dödade av syrisk militär för att de firar vårt nyår.

Jag bor och verkar i det demokratiska Sverige och i mitt huvudsakliga jobb som skådespelare och komiker vill jag sprida glädje, skratt, eftertänksamhet och förståelse.

Samtidigt som jag nästan dagligen ser TV och pressbilder från Iran, Syrien och Turkiet där kurder för att de vill vara det de är, nämligen kurder, bli diskriminerade, torterade och allför ofta bli bortförda för att aldrig komma tillbaks...

Jag vet inte vad jag ska göra och vem vill egentligen på mig höra?

3 kommentarer:

Branne sa...

Ja det är faktiskt tragiskt jag håller helt med dig özz. Dem sänder från Tibet varje dag men små notiser om det som händer med kurderna. Orättvisan är hemsk och tyvärr orättvis.

Anonym sa...

varför skriver du aldrig om hedersmorden som är en del av kurdisk vardag? kanske inte alla men det förekommer.. man kanske inte ska ljuga och klaga på andra länder och folkslag hela tiden, ibland måste man också kritisera sin egen bakgrund, annars kan man aldrig utvecklas. kurderna är inte så oskyldiga heller.. det är synd att du pratar som om turkisk polis misshandlar och torterar kurderna i turkiet, man skulle kunna tro att det är en diktatur du snackar om.. glöm inte alla kurder som åker ner till turkiet 2 månader under somrarna.. folk snackar kurdiska på gatorna, ingen säger når, så ge inte en annan bild hela tiden. Du försöker smutskasta så folk tycker illa om turkiet, iran, syrien, irak. Synd, istället skulle du kunna arbeta för problem inom ditt eget folkslag och demokrati. För kvinnor tillexempel..

Anonym sa...

Anonym....


Snälla säg inte att du påstår att turkarna skulle göra kurderna en tjänst genom att låta dem prata turkiska ute på gatorna...


det är som att säga att hurru era samer sluta gnälla ni får ju fan prata samiska ute... men ni klassas förfarande inte som ett eget folk