torsdag 10 april 2008

Nä nu faan får det vara nog!

Man kan tycka illa om mig, man får tycka illa om mig, man får ogilla mina åsikter och hata och vara motståndare till allt vad jag heter eller står för.
Jag har blivit slagen, hotad, trakasserad och hånad på öppen gata, via mail, telefon och brev. Så långt allt okej. Sånt är livet eller sånt är mitt liv sedan 6-7 år sedan.
Men jag har även fått så mycket kärlek också, så mycket mer kärlek och uppskattning och jag är djupt tacksam för det.
Jag är den jag är, mer eller mindre, take it or leave it, Titta eller kom inte och titta.
Men när man försöker hota mig och hindra mig från att göra en föreställning som vederbörande person bevisligen inte ens sett då blir jag irriterad, väldigt irriterad.
På vägen hem i bilen efter att ha haft en fin talkshow på Mosebacke med Thomas Fogdö och Tony Irving som sköna gäster och en Jonas Åhlund som grymt rolig avslutande standupkomiker lyssnar jag av telefonsvararen och ser att min bokare Sara på www.bokastandup.se försökt nå mig.
Hon har även skickat ett meddelande med bifogat ljudspår där en person hotar mig om jag dyker upp i Södertälje för att spela min enmansshow Mistero Buffo på Oktoberteatern idag den 10 april.
Han, det är oftast mankön som hotar, säger att jag ska akta mig och att det kommer hända saker som inte blir roliga för mig om jag spelar pjäsen och att de i Södertälje inte tolererar och kommer inte att acceptera och tillåta mig att ens överhuvudtaget få möjlighet att spela min föreställning för att jag driver med Jesus, Maria och änglarna...
Han har ju inte fattat någonting, han har ju inte ens sett den, jag driver inte med och kritiserar inte kristendomen och tron, jag kritiserar och driver med maktens män och kyrkan.
Jag vet inte om jag ska gråta eller skratta över dessa människors enfald...
Jag kommer i alla fall att spela Mistero Buffo och jag har för första gången nu även polisanmält en människa för att ha hotat, inte mig, men för att ha hotat yttrandefriheten och min rätt att få spela teater och skämta om vad jag vill.
Jag skiter i själva hotet men det får faan vara nog när man försöker stoppa något som man inte ens har sett med egna ögon eller hört med egna öron.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Tycker du är jätteduktig!

Anonym sa...

Helt riktigt gjort att polisanmäla denne begåvningshandikappade människa. Jag blir illa berörd över att du fått motta hot under så många år. Förbannad, till och med. Vilka nutheads det finns.

Heja Özz!

Anonym sa...

Det är idioternas tankebanor som får oss andra kämpa vidare. det är idioternas brist på uttryck, som får dem att odla ett aggresivt beteende. Så gå med huvudet högt och visa dem att du står på den rätta sidan.
Ville igentligen bara säga: åk till Södertälje och visa dem var skåpet ska stå.

Anonym sa...

faan va irriterad man blir på sånna människor. Du e en otrolig komiker , skit grym!
Jag går första ring i gbg och du är en riktig förebild för mig!! någon dag kanske vi får jobba ihop haha vem vet ..

nä men ville ba show some love ..
kör så det ryker nu Özz!

Anonym sa...

Min bror Özz

jag är din kristna landsman från kurdistan nära dina trakter, jag har sett din pjäs buffo och jag tycker om den. man måste kunna kritisera sin religion även hur mycket man älskar meryem û îsa mesî (moder maria och jesus kristus)

även om du drev med min religion kristendomen så drev du också med islam och har gjort det hundratals gånger jag har sett det ofta

som kristen kurd så ser jag inget fel i något av ditt arbete du är mycket intelligent mycket smart och en bra förebild. du lär oss alla någonting och du kommer från en fin familj som alla älskar och ser upp till

jag är förbannad när jag hör dom här som tar illa upp! man ska absolut polisanmäla dom om de hotar!!
som du säger, det är inte DIG dom hotar det är oss ALLA!!