lördag 31 januari 2009

Köpenhamn idag + Flygningen!

Jag är i Köpenhamn nu.

Jag kom till en vacker stad med skön puls och kallt väder och jag var här för att titta på en uppsättning av "En midsommarnattsdröm" som Norrebro Teater hade satt upp och kallade den för "Skaersommernattskomedien".
Nyligen så har jag gjort just det...
Det var en fartfylld, snuskig, sexig och väldigt rolig föreställning.
Jag har ännu inte hunnit smälta alla intryck men scenografin med en stark sluttande fond som skådespelarna kanade in på var effektfullt och ett roligt grepp och man märkte också att regisörren hade varit duktig då ensemblen var samspelta och kändes trygga...
Storyn kunde jag ju sedan innan då den har filmatiserats ett antal gånger och satts upp ett mångfalt antal gånger mer och är en av Shakespears mest berömda komedier.

Jag har också idag när jag flög ner från Stockholm fått göra något jag aldrig tidigare gjort eller fått...

Flygvärdinnan kom fram till mig efter att vi varit uppe i luften ca 10 minuter och påkallade min uppmärksamhet; Du piloten vill prata med dig. Jag satt längst inne vid fönstret på plats F och hörde vad hon sa men var tvungen ändå att utbrista; Va? Jo du piloten vill prata med dig, kan du komma med här? Jag vart lite sådär fundersam och sa; Varför det, varför vill han det? Jo sa hon han har tydligen jobbat med dig på någon inspelning med Veteran-TV. Aha då förstod jag och kom på det direkt... Jag går dit och får träffa Lennart och hans andrepilot som jag tyvärr inte kommer på namnet på men han var väldigt trevlig och juste...

Vad mycket grejer, reglage, instrument och tekniska apparater på sån begränsad yta!

Sen får jag sitta med dom ända ned till Köpenhamn och vi pratade och hade lite kul samtidigt som dom pratade och hade kontakt med varandra och andra på sitt fikonspråk med sina tekniska uttryck och termer... Jag måste erkänna att jag var lite småskraj men den övervägande känslan var ändå WOW, jag vart som ett litet barn med stora ögon... Och jag fick vara med på landningen!!!! och Lennart landade planet så mjukt och snyggt... Min första vistelse i cockpit var så kul och tack grabbar för att jag fick vara med er längst fram i planet.

En rolig detalj som jag kom och tänka på nu... Faan vad småskraja vissa i besättningen måste ha varit när en kurdisk man i 33-års åldern går in i cockpit och sedan inte kommer ut... ;)

15 kommentarer:

Anonym sa...

Ingen vet att du är kurd

Anonym sa...

blablabla vem fan bryr sig? stäng ner bloggen, ingen läser den ändå. förlåt, men dina kusiner räknas inte. Kurder har inget land.

Anonym sa...

HOOOOOORUNGE

Anonym sa...

va?!?!??!?! VAFAN är bloggen fortfarande kvar. finns ingen gud och det finns verkligen ingen allah

Anonym sa...

claes mako är ett stolpskott

Anonym sa...

Hahaha, fan vad kul om nån verkligen blev skraj på planet! =D

Standuplars sa...

Ha, ha, ha, ha, Han Claes Pucko är så j-a rolig! Att han orkar!

Anonym sa...

Välkommen hem min vän!
Vi har saknat dig i Sverige!
Kram
Anders

cathrine sa...

oh i mitt "hood" i köpen :D
hoppas det har visat sig från sin bästa sida ;)

Anonym sa...

Otippat att det kom med en skojighet om folks fördomar mot kurder på slutet.

Det enklaste som komiker är när man inte behöver komma på materialet utan istället ÄR materialet. "Titta på mig, jag är kurd! Hahahaa"

Anonym sa...

du är bäst!!!!!!! Undrar om dessa anonyma herrar och damer för den delen skulle kunna stå rak ryggade och tycka så illa om invandrare och stå för allt det dem yttrat på din blogg, öppet för allmänheten, på jobbet, för sin chef, sin mor, sin far, sina med arbetare.....etc Ja för alla helt enkelt!! Tror inte det, och för dem som så skulle kunna detta, hoppas jag att det spelas in och sänds på tv så att hela Sverige får se hur dumma och onda dessa personer egentligen är! Och jag kan försäkra er om att många av dessa skulle mista sina arbeten men också många av sina vänner, för vem vill förknippas med sådan ondska? Ingen, varken företag eller människor i allmänhet, bara ondskan själv......

Anonym sa...

KURDER SUGER KURDKUUUK

Anonym sa...

finns ingen gud och verkligen ingen allah? läs på dina grejer gubben och inse att det är samma gud folk tillber! det sorgliga med hela denna nätmobbinggrejen är nog bara att man inser hur hissen inte går ändå upp på vissa människor, för Özz kan du nog sitta o fortsätta skriva, rör nog inte honom i ryggraden, man tappar bara hoppet för mänskligheten, för vad har du för rätt att döma ut en människa du inte känner?
jag hoppas att det kommer en vacker dag då folk kommer till insikt, där man inser att hat oftast bara är bortslösad energi. lägg det på att göra något bra istället, tycker du inte om Özz stand up? okej, SLUTA LÄS HANS BLOGG, BYT KANAL NÄR HAN E PÅ TV, så lovar jag dig att du kommer finna bättre saker att lägga din tid på än att sitta o bomba någon med rasistiska kommentarer! du kan ju till exempel komma på ett eget stand up nummer och framföra det tillsammans med Özz, så kan vi sedan se vem svenska befolkningen tycker är roligast!
ha de hej

Nicklas sa...

Du borde testa samma sak på en USA-flygning... :-()

Du är toppen!

N

Anonym sa...

HERREGUD! Ni som är anonyma samt du "Claes Mako". Ni är ju hans vardagliga läsar och besökare. Varför ens läsa hans blogg? När ni tycker att han skriver "konstiga" saker. HAHA, ni har inget liv och när ni inte har något liv så går ni och "förstör" andras liv. Hade ni inte velat vara Özz skulle ni inte ens slösa er tid på att lägga kommentarer och dessutom LÄSA hans blogg.

Ni är så låga!