måndag 2 juni 2008

Coola killar och riktigt tuffa killar och tjejer...

Kom hem för 40 minuter sen efter natttåg från Lund i sovkupé med 5 andra.
I sovkupén en kurd från syriska Kurdistan, en korean och tre arabiska pensionärskvinnor.
Det kändes mer som en flyktingtransport...
Jag och den syriske kurden pratade, syriske kurden och de arabiska pensionärerna pratade, de arabiska pensionärskvinnorna pratade och dörren stängdes aldrig för in kom deras släktingar och män hela tiden för att säga något och sedan gå för att åter komma osv... och koreanen la sig och sov hela resan och sa inte ett ord under hela resan...

Jag var i Landskrona igår och körde standup i ca 30 minuter på Landskrona Teater i showen "Landskrona Live" som är ett initiativ av en samhällsmedveten kurdisk kille vid namn Kurdi Kara och som helt ideellt samlar ca 40 ungdomar för att göra teater, show, dans och roliga sketcher. Carina Rosqvist som ställer upp som proffesionell, marknadsförare och förälder har gjort och gör en fantastisk insats, för att inte tala om ungdomarna, tuffa, duktiga och roliga killar och tjejer.

Det som störde mig lite var de "coola killarna" på Balkong i publiken iförda tighta linnen och snackandes och smsandes med sina mobiltelefoner samtidigt som de riktigt tuffa killarna och tjejerna försökte showa på scenen. De coola killarna var ca 10-15 personer, jag fick veta att de kallades för GATU. Det står för Gangster Albanian Thugh Union tror jag det var...
Folk verkade tycka de var besvärliga och lite obehagliga.
Jag går upp på scen, det är lite småsnackigt i publiken, ca 130-140 för dagen och då som vanligt börjar jag prata och improvisera med publiken, det går helt okej, men de här 10-15 GATU snubbarna vill höras mer än att sitta och lyssna och då säger jag bara; Ja och välkomna ska vi också säga till er grabbar från GATU - Gay Albanian Transvestite Union... Alla i publiken skrattar åt skämtet men främst åt dom... De blir arga, buar och ropar och kastar in grejer på scen och mot mig, det var godisbitar och sånt... Jag fortsätter och säger; Det här är ingenting sist jag såg folk slänga saker var när vi stenade min syster så det här är ingenting, godis liksom... Då ropar en av GATU snubbarna i mörkret från Balkong; Det var för att hon var HORA! GATU killarna garvar och brölar. Jag svarar; Jaha du känner henne? Vad roligt då betyder det ju att du är en torsk! Skratt från övriga publiken... Vad fick du betala? Han svarar kaxigt och högt; Inget det var gratis... Ännu mer garv och bröl från GATU killarna... Jag säger; Gratis? Nej mannen... hon gör det gratis bara för snubbar som hon tycker synd om, som har små kukar som du... Publiken skrattade och GATU killarna bet ihop, mumlandes och jag kände att det nu var nog och sa; Det är bra nu, det är viktigt att kunna driva med sig själv, vi måste kunna skämta och driva med varandra, man måste tåla skämt, om man inte gör det så är man en tönt och då ska man heller inte gå på standup... Sen var de lugna och fina i 15 minuter, tills det ringde högt i en av deras mobiler, då sa jag; Kan du stänga av mobilen nu, kom igen nu mannen, du förstör för de andra. Några av de protesterar och säger; Kör istället! någon av dom härmar mig med gäll röst; Stäääng aaaav, lite fniss... Jag väljer att bara stå där, lite tystnad... och sen säger jag; Ni skämmer bara ut er själva, bara er själva, då sa även folk i publiken det och det var skönt och sen så var de coola GATU killarna lugna resten av hela showen.
Avslutningen av showen var obetalbar... "MISS UNIVERSUM" med Miss Kurdistan, Miss Bosnia, Miss Kosova, Miss Turkey, Miss Israel, Miss Finland, Miss Sverige och Miss Grekland och alla missarna var killar, killar med smink, lösbröst, lösnaglar, peruker, klänningar och smycken.
Det är såna killar som är de riktigt tuffa killarna, killar som kan leka med sin sexualitet och bejaka sina feminina sidor och på vilket sätt de gjorde det, det var riktigt kul och en fin final på en minnesvärd kväll...
Tack alla ni fina, modiga tjejer, killar och föräldrar boendes i Landskrona.
Tack Kurdi Kara och Carina Rosqvist för att jag fick vara med...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nej vad underbart att du säger ifrån när det behövs. Dom små liven vet ju inte riktigt hur dom ska bete sig. Tack för att du är en föreblid för dom och många andra!! Verkligen rolig är du. Tack för det med!

www.tjugofemtiofyra.blogg.se

Anonym sa...

Hej igen Özz!
Som alltid har du förmågan att växla mellan humorn och det djupa allvaret, och bus och värme.
Du gjorde söndagen till en skön eftermiddag och ditt sätt att bjuda på dig själv och visa framförallt Kitty att hon som alla vi andra är en i "gänget" som både får tåla lite och ge igen lite. Hon hade en kanondag som nog hjälper henne när hon i morgon ska börja med benmärgstransplantationen och fortsätta med cytostatikan.
Vad det gäller GATU i Landskrona så har jag världens idé om en scen där dem alla kan medverka och med musik så kommer det att bli en imponerande grej, nu handlar det bara om att övertala både dem själva och kanske några människor i kommunen också om att det är en bra idé! *ler*
Hela Landskrona Live ensemblen är fantastiska för dem är både modiga, duktiga och har en bred räckvidd för sin ålder och Kurdi Kara är en eldsjäl som behövs i Landskrona!

Anonym sa...

Haha skön läsning Özz. Du är min hjälte!

T.S sa...

Hej!
Diggar dig till tusen. Jag & min sambo kolla alltid på Stockholm live när det gick på tv. När ni var i malmö 2007 (tror jag att det var) såg vi er där på slagthuset. Såå super bra. Så när min goda vän Kurdi Kara berätta för mig att du skulle komma till Landskrona Live så var man ju bara tvungen att se det ju :) Så det du skrev om här i din blogg har jag filmat på min kamera. Och det är så rätt det du säger. Hoppas att du kommer till Landskrona fler gånger. För att det behövs sådana som du här. Som ser det allvarliga men som ändå kan skämta om det. Och är så evigt tacksam att en person som Kurdi har kommit till Landskrona, som är en sådan förebild för så många unga.

Mvh T.S